22.4.2017

Pisteestä A pisteeseen B -peli

Lyhyesti AB-peli, on hevosta motivoiva tehtävä, joka toimii yhtä hyvin maasta ja selästä käsin tehtynä. Ideana on että hevonen työskentelee kahden merkin (esim. kartion) välisen matkan ja aina kartion luona se saa palkinnon suoritetusta tehtävästä ja pienen tauon.

Palkinto-/lepohetki kartiolla. Kuvissa ja toisella videolla esiintyvät Anette ja Aku. Anette on vuokrannut entistä hevostani ja nyt hänellä on muutaman viikon ajan ollut oma poni, Aku. Akun kanssa on pieniä motivaatio-ongelmia, joten tällä tehtävällä ollaan aloitettu motivaation etsiminen!

Kun hevonen hahmottaa työskenneltävän matkan pituuden se tsemppaa ja antaa itsestään enemmän, kun se itsekin tietää, että *tuon tötterön* luona saa lopettaa ja levätä. Tieto siitä, ettei sama homma jatku ikuisuuksiin tekee liikkeiden/askellajien harjoittelusta mukavampaa ja hevosen mielenkiinto säilyy paremmin. Se on myös esimerkiksi ratsastuskouluun kiva tehtävä oppilaille!

Kartioiden välissä voi siis mielikuvituksen rajoissa harjoitella normaaleja askellajeja, erilaisissa muodoissa liikkumista, pohkeen väistöä, peruutusta, espanjalaista käyntiä, kaiken maailman piffejä ja paffeja. Kartioiden etäisyyttä muuttamalla (tai pistämällä niitä useamman eripituisin välimatkoin) voi valita jokaisen liikkeen harjoitteluun sopivan pituisen välin, esim. ravia voi mennä vaikka 20 metriä ja pohkeen väistöä viisi.

Tällä videolla Super näyttää muutamia esimerkkejä mitä kaikkea hauskaa renkaiden välissä voikaan tehdä.


Pelin idean opettaminen kannattaa mielestäni aloittaa maasta käsin n. viiden metrin välimatkalla, jotta hevonen yhdistää kartiot toisiinsa, mutta hahmottaa myös niiden välisen matkan. Aina kun saavut hevosen kanssa kartiolle naksauta tai kehu ja anna palkinto (herkku/rapsutuksia) + pieni tauko. Sitten taas toiselle kartiolle ja sama juttu. Positiivista on jos hevonen osoittaa kiinnostusta kartioita kohtaan (nuuhkaisee/koskettaa), koska silloin se ainakin yhdistää kartion ja sen luokse saapumisen tehtävään. Käytännössä hevonen saa siis oppia että "nyt kun menen taas tökkäämään tuota seuraavaa kartiota, saan karkin." Ensimmäiset harjoitukset kannattaa pitää 5-10 minuutin mittaisina ja yksinkertaisina, eli ei pyydetä kuin kävelemään kartiolta toiselle tai maksimissaan ravaamaan. Vähä kerrallaan voi sitten hevosen muut taidot huomioiden pyytää jotain muutakin tai jatkaa samaa ratsain.

Aku on juuri saapunut kartiolle ja koskettuaan sitä kurkkaa varovaisesti Anettea, josko saisi jo karkin.

Tällä videolla Anette ja Aku näyttävät miten kartiolle saavutaan alkumetreillä.





2 kommenttia:

  1. Kivan pelin oot keksiny! Täytyypä kokeilla vuokriksen kanssa :D
    www.tuhattasataa.blogspot.fi

    VastaaPoista